woensdag 4 december 2013

Piet Broekman: betrokken bij eerste en laatste clubblad MVV '27


Iemand die bij zowel het eerste als het laatste clubblad betrokken zal zijn is Piet Broekman. We kijken met Piet terug naar zijn rol bij het tot stand komen van het eerste clubblad en de werkzaamheden die hij nu nog steeds voor het clubblad verricht.

Per 1 januari krijgt MVV ’27 een digitale nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief vervangt het huidige papieren clubblad (zie dit eerdere nieuwsbericht). De komende periode duiken we in het verleden van ons clubblad.  De leukste en interessantste wetenswaardigheden verschijnen op onze website, in de laatste nummers van het clubblad én in de eerste exemplaren van onze aanstaande digitale nieuwsbrief.
Iemand die bij zowel het eerste als het laatste clubblad betrokken zal zijn is Piet Broekman. We kijken met Piet terug naar zijn rol bij het tot stand komen van het eerste clubblad en de werkzaamheden die hij nu nog steeds voor het clubblad verricht.

Gele kaart
We schrijven het jaar 1958, een clubblad was er bij MVV '27 nog niet. De spelers werden door middel van een gele kaart op de hoogte gebracht over het programma van de aankomende zaterdag. "Deze gele kaart werd thuis bezorgd en op de kaart stond voor welk elftal je geselecteerd was en hoe laat je zaterdag aanwezig moest zijn", weet Piet Broekman zich te herinneren. "Deze kaarten werden gemaakt door secretaris Maarten van den Berg, die tevens keeper van het eerste elftal was."

Bij Piet begon het idee te leven dat dit ook anders moest kunnen."Ik had bij andere clubs weleens gezien dat zij een clubblad hadden. Wanneer er dan tijdens de ledenvergadering gevraagd werd of er nog vragen waren stak ik mijn hand op en vroeg ik of er bij MVV ook niet zo'n clubblad kon komen." Nadat binnen de vereniging werd onderzocht of er steun was voor het plan en of het financieel haalbaar was, werd uiteindelijk in april 1959 het eerste clubblad uitgegeven. Al was de term 'blad' eigenlijk nog niet van toepassing. "Het was niet meer dan één pagina. Hierop stond het programma en een aantal regels van de voorzitter en de secretaris.", legt Broekman uit.

Bezorger in Maassluis
Wel werd het clubblad door de leden destijds goed ontvangen. "Ik denk dat vooral Maarten van den Berg blij was met het clubblad. Hij schreef daarvoor altijd alle gele kaarten voor de spelers. Al hadden we destijds niet zoveel spelers als tegenwoordig, MVV '27 bestond uit drie seniorenteams en de A1-junioren." Samen met Maarten van den Berg, Wim Doelman en Daan van Hemert vormde Piet Broekman in de beginjaren de redactie van het clubblad. Maarten van den Berg werkte bij een drukkerij in Maassluis en daar werd het drukwerk verzorgd. Daan van Hemert bezorgde het clubblad in Maasland en omdat Piet Broekman zelf in Maassluis woonachtig was bezorgde hij het clubblad bij de Maassluisse leden.

Nog steeds actief
Inmiddels worden gele kaarten alleen nog maar door de scheidsrechter uitgedeeld en wordt het clubblad binnenkort vervangen door een digitale nieuwsbrief. Maar ook bij de laatste edities van het clubblad zal Piet Broekman betrokken zijn. "De kopij haal ik bij Gerard Jordaan op en vervolgens ga ik op maandagochtend naar de Oude Pastorie om de 185 clubbladen te stencilen." Op maandagavond breng ik alles mee naar de kantine, waar de pagina's worden gevouwen en geniet. De clubbladen die per post aan de leden buiten Maasland worden bezorgd breng ik op dinsdag naar het postkantoor aan de Noordvliet."

Een computer heeft hij niet en daarom is Broekman blij te horen dat er een oplossing wordt bedacht voor de leden die de digitale nieuwsbrief niet per e-mail kunnen ontvangen. "Ik vind het goed dat er aan de leden wordt gedacht die geen internet hebben. Digitaal kan ik de nieuwsbrief niet lezen, maar ik wil wel graag op de hoogte blijven van wat er binnen MVV '27 gebeurt."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten