zondag 20 januari 2013

MVV ’27 stelt Martin Vermeer aan als trainer voor volgend seizoen

Door Stefan van Mil

Maasland – MVV ’27 is bij haar zoektocht naar een nieuwe hoofdtrainer uitgekomen bij een oude bekende. Martin Vermeer wordt de opvolger van de naar S.V. Den Hoorn vertrekkende Pim van de Hoorn. De Maasdijker was van 2000 tot 2003 al eens trainer van de Maaslandse club.

Vermeer (49) staat tot  het einde van dit seizoen onder contract bij V.V. Maasdijk. De vereniging uit zijn geboorteplaats wilde ook na deze jaargang met hem verder. Toch besloot hij niet bij te tekenen. “Dat was best een moeilijke beslissing. Na wat minnen en plussen kwam ik toch tot de conclusie dat ik iets meer wilde dan bij Maasdijk mogelijk is. Het is een hele gezellige club, maar ik ben ambitieus, wil graag voor de prijzen spelen. Ik denk dat de mogelijkheden om door te selecteren groter zijn bij MVV ’27. De club heeft iets meer uitstraling.”

Vermeer vertrok in 2003 bij de Maaslandse club om via dienstverbanden bij de beloften van Excelsior Maassluis en V.V. Maasdijk vanaf volgend seizoen op het oude nest terug te keren. De oefenmeester is in de jaren wel veranderd als trainer. “Toen ik begon bij MVV ’27 als trainer van het tweede elftal was ik 34 jaar. Ik was net gestopt met zelf voetballen en was dus vrij onervaren. Naarmate je ouder wordt, neem je alle ervaringen uit het verleden mee. Ik ben wellicht iets rustiger geworden, maar zeker niet minder ambitieus. Ik heb in de keuken mogen kijken van Excelsior Maassluis, gewerkt met mensen als Richard Grootscholten, Eric Gudde en Jan Everse. Daar steek je heel veel van op.”

Zijn voetbalvisie is in de loop der jaren niet veranderd. “Ik ben een trainer die van verzorgd voetbal houdt. Ik wil niet dat de keeper de bal naar voren trapt en dat mijn ploeg het dan maar uitzoekt. Alhoewel er vooral in Engeland, maar ook in de Jupiler League veel teams zijn die deze strategie hanteren, sta ik een verzorgde opbouw van achteruit voor. Het uitgangspunt daarbij is een 4-3-3-opstelling. Bij balverlies wil ik dat er druk op de tegenstander wordt gezet, al moet je dan wel goed kijken op welk deel van het veld je dat doet.”
Die visie komt overeen met de denkwijze van MVV ’27. “In de gesprekken heb ik gemerkt dat er het nodige is veranderd in de jaren dat ik bij andere clubs heb gewerkt. De jeugdopleiding is geprofessionaliseerd, het tweede speelt in de reserve eerste klasse, het eerste  staat bovenaan in de derde klasse. Uiteindelijk gaat het er toch om dat je presteert. Ik heb begrepen dat dat een belangrijke reden was om voor mij te kiezen.”
Die inspanningen moeten er uiteindelijk toe leiden dat MVV ’27 terugkeert in de tweede klasse. De huidige koploper van de derde klasse zou dat dit seizoen al kunnen bewerkstelligen. “We hebben het tijdens de gesprekken nog niet echt over doelstellingen gehad. We weten natuurlijk nog niet in welke klasse we volgend jaar spelen. Als dat de derde is, weten we met zijn allen wat ons te doen staat. Uiteindelijk denk ik wel dat MVV ’27 de mogelijkheden heeft om een stabiele tweedeklasser te worden.”  

Om dit jaar het kampioenschap binnen te halen, kan Vermeer MVV ’27 alvast de helpende hand toesteken. Op 9 februari komt hij immers met V.V. Maasdijk naar Sportpark De Commandeur. Op een makkelijke middag hoeven de Maaslanders evenwel niet te rekenen. “Ik blijf me tot het einde van het seizoen honderd procent inzetten voor mijn huidige club. Ik hoop vanzelfsprekend dat we die wedstrijd winnen.” Desondanks zal hij de ontwikkelingen binnen MVV ’27 wel in de gaten houden. “De komende tijd zal ik regelmatig contact hebben met mensen binnen MVV ’27. Dan komen zaken als de voorbereiding en vakanties van spelers en technische staf aan de orde. Dat kun je tegenwoordig niet meer op het laatste moment doen.”

(Archieffoto: afscheidswedstrijd Martin Vermeer - 2002/2003)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten