zondag 30 december 2012

Oliebollenrace 2012

Louter krijgt Klop in Oliebollenrace


Zaterdag 29 december vond bij MVV ’27 de 39-ste Oliebollenrace plaats. De hardloopwedstrijd is de officiële jaarafsluiting van de voetbalvereniging. Titelverdediger Fred Louter kon de prestigieuze strijd niet voor de derde keer op rij op zijn naam schrijven. De ontketende A-selectie-speler Stanley Klop was gisteren duidelijk de sterkste over vier ronden. Stefan van Mil maakte een speciaal ‘achterhoedeverslag’ van de Oliebollenrace.
Maasland – Zaterdag 29 december vond bij MVV ’27 de 39-ste Oliebollenrace plaats. De hardloopwedstrijd is de officiële jaarafsluiting van de voetbalvereniging. Feitelijk is dat raar, want als je hardlopen leuk vindt, moet je je aanmelden bij Thof Running. Dat kan bij Ronald van Mil. Zelf ben ik van mening dat hardlopers doodlopers zijn, maar als aanvoerder van MVV ‘27 5 moet je wel het goede voorbeeld geven. Een verslag vanuit de achterhoede.

Om 14:00 uur gaf Sjaak Stougje het startschot voor de race over om en erbij 4400 meter. De favorieten stelden zich vooraan op, ik prefereerde een plaatsje achterin het peloton. Bij het vertrek zag ik zo’n zestig deelnemers, die ik, behoudens enkele rappen die me op een ronde zetten, pas na afloop in de kantine terugzag. De eerste meters waren weinig belovend. De benen voelden zwaar en de moraal ontbrak. Na honderd meter dacht ik echter: ik hoef er nog maar drieënveertighonderd.

De eerste twee ronden liep ik zo’n dertig meter achter drie dames van Vrouwen 1, met de intentie om hen in ronde drie met een machtige versnelling in te halen. Het bleek echter dat de dames slechts drie ronden moesten voltooien en dat ik als seniorman er vier mocht doen. How about emancipatie. De versnelling zat er evenwel sowieso niet in, want naarmate het aantal kilometers toenam, wakkerde de vermoeidheid evenredig aan.

In ronde drie haalde Stanley Klop me als eerst van de favorieten een ronde in. De barman van Het Wapen van Maeslant was ontketend. ‘De afgelopen twee jaar heb ik Fred Louter niet kunnen verslaan en het is leuk dat het dit jaar wel lukt. Ik heb dit jaar een aantal keer voor mezelf gelopen en het ging vandaag vanaf de eerste minuut goed,’ aldus de winnaar. De geringe opkomst van selectievoetballers noemde Klop een smet. ‘Dat is eigenlijk wel jammer. De Oliebollenrace is een traditie en daar moet je als speler aan meedoen, ook als je niets met hardlopen hebt. Daar mag de volgende jaren wel iets aan gedaan worden.’

Klop eindigde voor Fred Louter, de winnaar van de vorige twee edities. Het voormalig bestuurslid was desondanks tevreden: ‘Na twee jaar achter elkaar gewonnen te hebben, word ik vandaag tweede. Daar heb ik vrede mee. Stan was vandaag sterker. Twee ronden lang heb ik bij hem aan het elastiek gehangen. Dan eraf en dan weer erbij. In de derde ronde moest ik hem definitief laten gaan. Mijn tijd is volgens mij gelijk aan vorig jaar, dus ik kan tevreden zijn.’
Bij de A-junioren was Joeri van Dongen veruit de sterkste. Hij was waarschijnlijk ook zo’n beetje de enige die de vier ronden vervolmaakten (reeds excuses voor hen die de race zoals het betaamt wel uitliepen). ‘Ik was de enige die normaal gelopen heeft, onder de zeventien minuten. Als Thof niet meegelopen had, was ik tweede geworden. Bij ODO haalde ik jou zelfs in.’ Dat was enigszins pijnlijk, omdat ik Joeri luttele jaren geleden training heb gegeven en toen kon ik nog makkelijk van hem winnen.

Angelie de Koning won bij de dames. Een quote heb ik niet gekregen, maar ongetwijfeld zouden er gemeenplaatsen uitvloeien als ik ernaar had gevraagd. ‘Al die jaren van training werpen nu hun vruchten af’. Of ‘Ik dank het publiek voor hun onvoorwaardelijke steun.’ Trouwe supporter Erwin Zuiderwijk gaf wel zijn mening: ‘M’n moeder, ik hou van je en ik heb geen kat in de zak gekocht.’

Enfin, na vier slopende ronden zat ook voor mij de Oliebollenrace 2012 erop. ‘Allememaggies, wat is hardlopen zwaar,’ aldus ik. Na afloop, met een welverdiende pils, een oliebolletje en snert, mede mogelijk gemaakt door de leiding van het meidenkamp, werden de prijswinnaars gefêteerd door iemand van het bestuur. Vervolgens hieven wij het glas met melkander vanwege de Eindejaarsborrel, aangezien dat volgens de aankondiging moest. En het bleef nog lang onrustig op Sportpark De Commandeur.   
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten